Recension: Gränslös kärlek

av: Sofie Bager-Charleson

Gränslös kärlek handlar om Paul som kommer till Sverige som adoptivbarn och har otäcka upplevelser med sig i bagaget. Paret som adopterar honom har en romantisk bild av hur de ska hämta sin nye son och hur lyckliga de ska bli. Det blir dock inte riktigt som de tänkt sig. Barnets och adoptivföräldrarnas diametralt olika världar krockar med en smäll och adoptivmoderns önskan att nå fram till Paul lyckas inte, inte ens som vuxna kan de tala med varandra. Parallellt får man följa dåtid och nutid, både ur föräldrarnas och ur Pauls perspektiv. Som tonåring träffar Paul under en tid en flicka som blir gravid och när Paul i nutid möter sin vuxna dotter vet han inte hur han ska bete sig. Mötet blir dock en början till något nytt.

Jag tycker titeln på boken speglar mycket av innehållet, en svensk mors kärlek till sin svårhanterliga adoptivson, nyfunnen kärlek till ett vuxet barn, kärlek över nationsgränser och förbjuden, pervers ”kärlek”, manifesterad i incest. Det är en obehaglig historia, en grym och skrämmande barndomsskildring, som går över i en krock då det stackars barnet möter en värld han inte vet hur han ska hantera, med sina erfarenheter gör han andra människor illa, kanske för att bearbeta, kanske för att han tror det är så man beter sig. Men mot slutet av boken är det en ljus skildring, ett hopp om att människor ändå kan förändra sig trots att det har gått så fel från början.

Författaren till boken är psykoterapeut till yrket och det märks att hon har erfarenhet från att jobba med sådana här fall som beskrivs i boken. Det är mycket trovärdigt skildrat och hennes språk är lätt och flytande. En sak som är befriande med boken är att det inte är en historia som handlar om onda eller goda människor, snarare om onda och goda handlingar och valet vi har att välja rätt.

Annonser