Intervju: Nene Ormes

 Jag läste om Nene Ormes på Debutantbloggen och när hon skrev om sin bok som hon för till den ovanliga genren urban fantasy kunde jag knappt bärga mig till boken kommit i handeln. Nu när boken kommit ut och Nene haft sin lyckade debutfest blev jag sugen på att ställa några frågor till henne.

Först av allt är jag väldigt nyfiken på ditt namn, vill du berätta om det?
Verkligen ett namn man lägger märke till!

Mitt namn? Tack för komplimangen! Jag har kallats Nene sen jag var 14, mina yngsta bröder hade svårt att säga Agneta som var mitt tilltalsnamn och döpte sonika om mig. Det fastnade och jag bytte när jag blev myndig. Efternamnet kom med äktenskapet.

Hur gammal är du?

Jag fyller 35 den tredje november i år.

Hur länge har du skrivit fiktion på ”allvar”? Har du skrivit filmmanus eller andra typer av manus förutom romaner/noveller?

Jag har inte brukat allvar med mitt skrivande i mer än fyra år. När jag började på Författarskolan vid Lunds universitet så tog jag skrivandet på allvar. Innan dess var det för nöjes skull och jag drev inget längre än noveller till sitt slut. Allt rann ut i sanden efter de första 20-30 sidorna.
Andra format än romanen är lockande, jag gillar att se vad som går att göra inom fasta ramar, så förra julen skrev jag en julkalender för vuxna som jag la ut på nätet, en dag i taget. Det var så fasligt roligt att jag planerar en till för detta året. Men annars har det inte blivit annat än romaner, noveller och barnsagor.

Ligger den kvar ute på nätet?

Nej, jag tog ner den efter ett par månader. Den var skriven för stunden och som en present till alla som hittade den. Om jag skulle ha den liggande mer permanent så skulle jag nog vilja redigera och pyssla mer med texten.

Skriver du inom andra genrer också?

Andra än urban fantasy? Jo, andra subgenres till science fiction/fantasy eller skräck blir det, men ingen mainstream och inga deckare. Jag är helt enkelt inte lockad om det inte är något extra med.

Vad är extra för dig? Vet du från början vad det är eller dyker det upp märkliga saker under tiden du skriver?

Extra är zombier, tentakler, monster, spöken, hamnskiftare, ja egentligen allt som räknas som övernaturligt eller overkligt. Det händer att det dyker upp saker under tiden, och att förmågor utvecklas eller att varelser materialiseras i texten. Ibland får jag klippa ut dem och spara dem till senare och ibland får de vara med. Men jag gillar historiska romaner också. Eller framtidsskildringar, dystopiska, postapokalyptiska och utopiska. Det jag jagar är en känsla av förundran tror jag, och den får jag inte av vanlig mainstreamlitteratur.

Var och hur skriver du helst? Och när på dygnet?

Jag skriver helst på morgonen, antingen hemma och då helst uppkrupen i sängen med datorn i knäet, eller på ett morgonöppet café på väg till mitt arbete.

Vad jobbar du med annars?

Jag jobbar i Science Fiction Bokhandeln i Malmö som butiksbiträde. Det är troligen världens bästa bokhandel och världens bästa jobb!

Hur kom du på idén att skriva en urban fantasy? Hur kommer det sig att du gillar fantasy?

Jag gillar att berätta sagor och urban fantasy är en förlängning av folksagorna. Nu bor folk i städer istället för i bondesamhällen i närheten av skogen, men vår längtan efter berättelser om det underliga i vår vardag finns kvar ändå. Sen är Malmö en så spännande plats att berätta om att det gav sig självt.
Fantasy, precis som science fiction och deras subgenrer lämpar sig väl till att ställa historier på sin spets. Det behöver inte vara trovärdigt för Sverige 2010, men det måste vara trovärdigt för den miljön man skapat och följa konsekvenslagar, annars blir det dålig sf/f. Det är lockande att få bygga sin egen värld och låta karaktärerna ta konsekvenserna av sina beslut fullt ut. Jag gillar möjligheten att berätta episka historier skildrade i det lilla formatet och jag gillar att läsa episka historier.

Hur är du när du skriver? Glad, fokuserad, uppslukad…

När jag skriver är jag helt uppslukad av texten. Jag kan sitta och titta tomt ut i luften medan fingrarna knattrar på tangentbordet. Om jag blir störd har det hänt att jag svarar på frågor och nickar men jag har egentligen ingen aning om vad som sägs, det tar ett tag innan jag släpper texten i huvudet även om jag slutat skriva.
Läste en artikel idag om att det skiljer på olika författare vilken hjärnhalva som styr när de skriver, hur är det för dig? Är du systematisk och planerar in i minsta detalj innan eller skapar du plotten medan du skriver?

Jag brukar ha en generell plan för var historien är på väg, men om jag planerar i detalj så tappar jag intresset, då känns det som om jag är klar.

Var hittar du inspiration?

Malmö är generös med sina inspirerande miljöer och sin spännande historia, så där finns mycket att ta av. Men annars är det rader ur böcker, saker folk säger på stan när man bara passerar och får ett brottstycke av en dialog, en strof ur en låt, en bild i en tidning, en scen i en film. Vadsomhelst kan bli fröet till nästa sak jag skriver.

2 kommentarer (+lägga till din?)

  1. Trackback: En medial dag « En udda verklighet
  2. Trackback: Kan författare ta semester? « Debutantbloggen

Kommentera

