Recension: Jag är wanted

av: alias David Larsson

I denna bok får vi kliva rakt in i huvudpersonens och författarens liv och hjärna. Utan omsvep berättar han om sin kriminella bana på ett ganska underhållande sätt, från ungdomsbrottsling med slagsmål och småbrott, till rutinerad värdetransportrånare till kreativ ekobrottsling. Man får även möta hans nuvarande flickvän i Thailand där han befinner sig eftersom han är efterlyst i Sverige och hans son Jack, som tålmodigt väntar på att pappa ska komma hem. Han spenderar en tid på öppen anstalt i Sundsvall, håller sig gömd i en lägenhet efter ett grovt rån, umgås med sina vänner och spenderar pengar utan att tänka. Mot slutet startar han en bygg- och rivfirma som går bra och som expanderar hela tiden och det ser ett tag ut som att det ska gå hyfsat bra för honom, men något händer som gör att hans planer går i stöpet.

Mellan raderna utmålas en driven och smart person med många vänner och kontakter och en förmåga att bli populär i alla sammanhang, allt från barn, psykopater, poliser, byggjobbare till tjejer och familj. Men man anar också en rastlös själ som har svårt att sitta stilla, som vill ha utmaningar, spänning, action. Det verkar egentligen inte vara själva pengarna i sig som är intressanta, för när han väl har dem försöker han hitta nya sätt att få dem att växa eller investera dem i större rån. Det som lockar verkar istället vara just spänningen och kickarna han får av det liv han lever.

Vissa partier i boken är dock rentav skrattretande, huvudpersonen och hans kumpaner är som komiska figurer i en svart komedi som dabbar sig, klär sig i tomtemask och stundtals sitter jag och tänker att de är som små pojkar som leker krig. De skapar denna värld själva och alla i den är lika goda kålsupare allihopa. De pressar varandra på pengar, hotar varandra och blåser varandra stup i kvarten. Jag har svårt att ta deras värld på allvar, gränsen mellan tuffhet och töntighet kan vara väldigt fin. Har även svårt att sympatisera med huvudpersonen och köper inte att hans son spelar så pass stor roll för honom, i så fall hade han för länge sedan kunnat ordna upp sitt liv.

Men ändå är det en väldigt välskriven roman, inte en död sekund och det är en trovärdig story. Författaren har lyckats skapa en spännande berättelse och skapar förståelse för vad det är som driver en person att begå dessa brott. Vi får möta en person som lyckas med det mesta han tar sig för, även som författare.

Annonser